Logopedisk arbeid etter cochleaimplantat


I denne artikkelen skal jeg beskrive arbeidet med en pasient i 60 årene med behov for hørsel revalidering etter cochleaimplantat. Ved tidspunktet jeg skriver dette har det gått 16 måneder siden oppstart og har vi gjennomført cirka 55 timer. Pasienten min, som jeg skal kalle Georg, har spurt meg å skrive om prosessen vi har gått gjennom for å inspirere andre i arbeidet med hørsel revalidering, men også for å inspirere andre pasienter til å ikke gi opp.

Georg er en mann i 60 årsalderen som opplevde sudden deafness (plutselig hørselstap) i høyre øre i 2006, samtidig det oppsto vedvarende tinnitus (øresus) på cirka 60 dB i samme øre. Georg har vært svært plaget av sin tinnitus og har ført til søvnvansker og høy stress. Georg ble behandlet med en benforankret høreapparat (BAHA) i 2011. Før 2010 ble man ikke operert med CI for ensidig døvhet, så ikke før i november 2021 fikk han en cochleaimplantat.

 

Det området i hjernen som bearbeider auditiv informasjon fra høyre øre har hos Georg altså vært passiv i 15 år. Hjerneforskning viser at, når en del av hjernen ikke blir brukt, så tar den over andre funksjoner.

 

Tinnitus kan oppstå fra skade på alle nivåer av hørselsveien, men de fleste tilfeller er forårsaket av cochleaskade (Ralf Greisiger PhD, Audiofysiker, Klinikk for hode, hals og rekonstruktiv kirurgi | Øre-Nese-Hals | CI-teamet, Oslo Universitetssykehus HF). Det finnes forskjellige tilnærminger for å behandle tinnitus. 

  • Kognitiv atferdsterapi (CBT)
  • Tinnitus omtreningsterapi (TRT) (Jastreboff 1990, 2007) – Rådgivning og lydgenerator
  • Bruk av høreapparater og lydgeneratorer – Lydberikelse, personlig formede lyder
  • Cochleaimplantater (egnet for bare en liten andel av pasienter med tinnitus)

(Hoare et al, 2011, Laryngoscope, Hoare et al, 2014, Cochrane Report, Baguley et al, 2013, Lancet)

 

CI kan med hell brukes som behandling av alvorlig tinnitus hos pasienter med ensidig døvhet og er like effektiv for ren tone, smalbåndsstøy og polyfon tinnitus (Punte et al, 2011).

 

Georg fikk tilbud om å bytte ut sin BAHA med en cochleaimplantat. Bare hvis den hjernedelen, som har vært inaktiv, får auditiv stimulering igjen får vi mulighet til å maskere Georg sin tinnitus. Kirurgen som vurderte Georg sin operasjon så Georg sitt potensiale til å jobbe aktivt med hørsel revalidering i etterkant av operasjonen og mente at det var verdt et forsøk og en ny operasjon. Det er bare 25 personer i Norge som har gjennomgått en lignende operasjon for å maskere tinnitus (per november 2021).

 

Det har ikke vært lett, absolutt ikke. Og flere ganger har Georg ønsket å kaste høreapparatet og gi opp. Målet har vært at Georg skulle bruke høreapparatet i minst 5 timer daglig. Det har vært utfordrende å få innarbeidet nye rutiner, det tekniske til å fungere, som å koble apparatet til mobilen, å lade høreapparatet, og ikke slå høreapparatet fra sin plass for hver gang han satt seg i bilen. Samtidig i sosial sammenheng har Georg kjent på angst for stigmatisering.

 

Lydpersepsjonen i den første tiden har vært krevende. Slik Georg beskriver det så blir stemmer oppfattet som “Donald duck i en tunnel” med mye bråk i tillegg. Det å bruke høreapparatet har han i lang tid opplevd som ekstra stress.

 

Tross for at jeg har fått cirka 125 timer undervisning i hørselsvansker har jeg hatt behov for mer informasjon og ressurser / opplegg og fant en del ved hjelp av CI-teamet på OUS. Samtidig må jeg si at jeg har lært mye gjennom prosessen i å jobbe sammen med Georg. Han har vært flink til å gi meg tilbakemelding om hva som fungerer for ham og hva som ikke fungerer. Samtidig har han klart å vise seg sårbar i prosessen som førte til et tett samarbeid med stor tillit. 

 

Vi startet våre timer med hørsel revalidering. Fordi venstre øre fungerer normalt så har vi brukt Noise Canceling hodetelefoner (45 dB dempende) over, og propp i venstre øre.

 

Vi har brukt “HoorSpel” som kan lastes ned gratis på Ibooks. HoorSpel viser 8 temabilder med ting og figurer som lager lyd når man trykker på de. Hjemme fikk Georg lytte til lydene og se på bildene samtidig. På time fikk han bare høre lyden og ble bedt om å identifisere lyden uten å se.

 

På nett ligger det også en gratis ressurs som heter “CI hva du hører”. Dette er et opplegg som pasienten også kan bruke til øving selvstendig.

 

I tillegg har vi brukt oppgaver for auditiv prosessering fra NUMA opplegget (Newcastle University -  undervisningsmateriell for afasirammede).

 

Jeg lagde et skjema for Georg å registrere hvor mye han har brukt høreapparatet, hvilket program og volum han valgte, hva lydpersepsjonen var. Dette var viktig informasjon som CI-teamet på sykehuset kunne bruke i å tilpasse høreapparatet etter Georg sitt behov.

 

Samtidig skulle han fylle ut om gjennomførte aktiviteter som meditasjon / mindfulness, høre på lydbok, søvn og graden av tinnitus. Vi ble enige om at det var bedre å bruke høreapparat i flere timer på lavt volum gjennom dagen, som kjennes som litt støy i bakgrunn, enn færre timer på høyt volum. Det viktigste er at hjernen blir stimulert så mange timer som mulig daglig.





 


Etter hvert begynte Georg å legge merke til at tinnitus plutselig kunne bli betydelig mindre i 45 minutter eller en time. Så la han merke til at stress førte til økt tinnitus og dårligere søvn, som førte til økt stress og økt tinnitus. Da Georg klarte å få mer avspenning gjennom dagen, og bestemte seg for å bruke høreapparatet mer jevnlig og i flere timer opplevde han flere episoder med betydelig lavere tinnitus. Dette ga enorm motivasjon til å bruke høreapparatet mer, og fokusere mer på å ta godt vare på seg selv og unngå stress.

 

I hele prosessen har den ukentlige kontakten vi har hatt helt avgjørende for å holde motivasjonen.

 

 

Ressurser

 

Ci hva du hører: https://nettressurser.statped.no/ci-hva-du-horer/webapp/#forsiden

 

Lyttetrening etter CI: 

https://nettressurser.statped.no/lyttetrening-etter-ci/#forsida

 

Auditrain Bruker: https://nettressurser.statped.no/ci-hva-du-horer/webapp/pdf/Auditrain-Bruker.pdf

 

Auditrain Pedagog: https://nettressurser.statped.no/ci-hva-du-horer/webapp/pdf/Auditrain-Pedagog.pdf

 

HoorSpel: 

https://books.apple.com/nl/book/hoorspel/id1115786615

 

NUMA: https://www.statped.no/laringsressurser/sprak-og-tale/numa-newcastle-university-undervisningsmateriell-for-afasirammede/ 


 

Kommentarer