Tiltak til lese- og skrivevansker
Jobber du i skolen med barn med lese- og skrivevansker, da kan du følge denne oppskriften i arbeidet. Ønsker du mer forklaring se da gjerne på webinaret:
Spesifikke tiltak ift Dysleksi
I dette webinaret går vi gjennom en kasus, en gutt på 10 år med dysleksi. Irene forteller hvordan hun har lagt opp timene med gutten, hvilke ressurser hun har brukt og hvilke praktiske aktiviteter som har bidratt til økte ferdigheter og selvtillit.
Lesetekst
Se etter en tekst som fanger barnets interesse (Nysgjerrig Per, Aftenposten Junior, Lasse og Majas detektivbyrå, Kaptein Supertruse, Gutta i trehuset).
Lese 3 ganger; lytte, lese i kor, lese selv (lesetrening)
Finne fram vanskelige ord, snakke om betydningen (språk/begrep)
Finne fram sammensatte ord (språk og begrep)
Stave/analyse - auditivt (fonologi)
1 ord med 3 bokstaver
1 ord med 4 bokstaver
1 ord med 5 bokstaver
Sette sammen/syntese - auditivt (fonologi)
1 ord med 3 bokstaver
1 ord med 4 bokstaver
1 ord med 5 bokstaver
Gjenfortelle teksten (minne)
Auditiv analyse (fonologi)
Ord med 3 bokstaver: det blir d - e - t
Ord med 4 bokstaver: lyst blir l - y - s - t, brøt blir b - r - ø - t
Ord med 5 bokstaver: fange blir f - a- n - g - e, bryte blir b - r - y - t - e
Visuell analyse
Kryssord med bilder (skriftlig)
Auditiv Syntese
Ord med 3 bokstaver: j - e - g blir jeg v - i - l blir vil
Ord med 4 bokstaver: s - å - n - n blir sånn
Ord med 5 bokstaver: a - l - d - r - i blir aldri
Lengre ord: p - u - s - l - e - t - e blir puslete
Syntese stavelser
Arbeid med stavelser auditiv og visuell
Klappe/telle stavelser (auditivt)
Skrive ord fra teksten på PC’en (i comic sans, stort skrift)
Skrive ut
Klippe opp
Sette sammen
Arbeid med stavelser auditiv og visuell
Klappe/telle stavelser (auditivt)
Skrive ord fra teksten på PC’en (i comic sans, stort skrift)
Skrive ut
Klippe opp
Sette sammen
(bruk gjerne taletast Sandefjordskolen)
Vanskelig ord
vern / verden
(bilde)
å verne, å beskytte (vernesko, verne regnskogen / jordkloden
loven / låven
(bilde)
forskrifter / fjøs eller bygning på gården til å lagre traktor
(homofoner, homonymer og synonymer)
Grammatikk
Å bryte loven:
Nå Han bryter loven
Før i tid Han brøt loven
Har skjedd Han har brutt loven
En forbrytelse er en handling som ikke er lov
En forbryter er en person som har brutt loven
Analyse av sammensatte ord
blålibelle - blå / libelle
metallvannymfe - metall / vann / nymfe
(se her at den 3. n’en faller bort)
vannymfe - vann / nymfe
bråsnu - brå / snu
øyenstikker - øyen/stikker
innsjø - inn/sjø
Ord som ikke betyr noe spesielt
Barn med dysleksi sliter ofte med å gjenkjenne korte ord som ikke betyr noe spesielt; som ikke er en ting eller en person. Det popper altså ikke opp et bilde av ordet i tankene.
Eksempler:
å / og
lyst (det å ha gode følelser over å gjøre noe)
de / det
men (menn = flere voksne gutter)
er
en
Byggestein i ord
Ord som begynner på be-
Ord som begynner på av-
Ord som ender på -skap
Ord som ender på -lig
Legg til u- foran ordet så betyr det det motsatte
Lage ordliste, skriv ut, klipp opp og la barnet sortere / kategorisere ordene
Les tekst og finn fram til ordene med byggestein
Kort eller lang vokal, enkel/dobbel konsonant
gul - gull men - menn
tak - takk sete - sette
pen - penn bake - bakke
Lage ordliste og skrive setninger med ordene
Boktips: Hvordan fatte Norsk, Johnsen og Natås, Panta Forlag 2018
Skriving
/v/-lyden
/j/-lyden
/∫/-lyden (skj-)
/ç/-lyden (kj-)
/ŋ/-lyden
/e/, /æ/, /o/, /å/-lydene
stumme lyder
/v/-lyden
/j/-lyden
/∫/-lyden (skj-)
/ç/-lyden (kj-)
/ŋ/-lyden
/e/, /æ/, /o/, /å/-lydene
stumme lyder
Mange fine øvelser i “Hvordan fatte Norsk” kan suppleres med spill fra Lydlek opplegget og minimale par
Skriving: Book Creator App
Lærer pålogging og elev pålogging med QR eller kode
Schubi sekvenskort
Skrive en historie:
Ole og Per er gamle naboer.
Per har et epletre som er vakkert som gull.
Noen av eplene faller ned i hagen til Ole.
Ole spiser eplene. Det liker ikke Per.
Han vil ha de deilige eplene for seg selv.
Per prøver å dra treet vekk fra eiendommen til Ole med et tau.
Plutselig ryker tauet og alle eplene flyr gjennom lufta og lander i Ole sin hage.
Homofoner
Ord med ulik skrivemåte, men uttales likt. Bruk gjerne bilder.
jul / hjul
har / hard
gjerne / hjerne
bønder / bønner
deig / deg
Homonymer
Ord som skrives likt men har forskjellig betydning
fyr - fyr faren - faren bar - bar
drive - drive finne - finne bygg - bygg
dør - dør kart - kart gift - gift
Finn bilder av homonymer for å øke begrepsforståelsen
Skriv setninger med homonymer for å øke forståelsen
Setninger med homonymer
Gutten skrev disse setningene selv i taletast
Dagen de ble gift døde mannen av gift.
Det var en Finne (Finske) som skulle prøve å finne en fiskefinne.
Når man kjører gokart trenger man ikke kart. Før bærene modner er de kart.
Hvis jeg åpner feil dør så dør jeg.....
Du må huske å gjøre leksene før du får lov til å huske ute.
Jeg må krabbe som en krabbe.
Bygg er korn og bygg kan være et hus.
Jeg gikk inn i en bar for å drikke vann. Jeg bar noen bokser med flasker. Jeg ble så varm at jeg kunne ha bar overkropp.
Faren til barna var redd for faren for en tornado.
Synonymer
fjes, tryne, ansikt
fyr, kar, mann
le, fnise, flire
fjes, tryne, ansikt
fyr, kar, mann
le, fnise, flire
Skriv ned flere synonymer når du treffer på en under timen
Vi pleier å lage “logopedbok” og samler alle øvelser i boken
Ressurser
Bok - Hvordan fatte Norsk
Lydlek bilder og spill (fonologi)
Minimale par (fonologi)
Talende tastatur Sandefjordskolen
Book Creator app på PC
Kami app på PC
Jamboard (Google) for å lage tankekart
Nysgjerrigper.no
Story cubes
Schubi bildesekvenser
Språkverkstedet
Bok - Hvordan fatte Norsk
Lydlek bilder og spill (fonologi)
Minimale par (fonologi)
Talende tastatur Sandefjordskolen
Book Creator app på PC
Kami app på PC
Jamboard (Google) for å lage tankekart
Nysgjerrigper.no
Story cubes
Schubi bildesekvenser
Språkverkstedet
Oppsummering
Lesetrening
Auditiv analyse i økende vanskelighetsgrad
Visuell analyse
Auditiv syntese - stavelser og lyder økende vanskegrad
Begrepsforståelse av ord som er nesten like
Sammensatte ord
Ord som ikke betyr noe spesielt
Byggestein i ord
Enkel eller dobbel konsonant
Skriving av ikke lydrette ord (som f.eks. /j/-lyden mm)
Homofoner, homonymer, synonymer
Lage fortellinger og bøker
Lesetrening
Auditiv analyse i økende vanskelighetsgrad
Visuell analyse
Auditiv syntese - stavelser og lyder økende vanskegrad
Begrepsforståelse av ord som er nesten like
Sammensatte ord
Ord som ikke betyr noe spesielt
Byggestein i ord
Enkel eller dobbel konsonant
Skriving av ikke lydrette ord (som f.eks. /j/-lyden mm)
Homofoner, homonymer, synonymer
Lage fortellinger og bøker
Kommentarer
Legg inn en kommentar