Tiltak til lese- og skrivevansker

 


Jobber du i skolen med barn med lese- og skrivevansker, da kan du følge denne oppskriften i arbeidet. Ønsker du mer forklaring se da gjerne på webinaret:

Spesifikke tiltak ift Dysleksi

I dette webinaret går vi gjennom en kasus, en gutt på 10 år med dysleksi. Irene forteller hvordan hun har lagt opp timene med gutten, hvilke ressurser hun har brukt og hvilke praktiske aktiviteter som har bidratt til økte ferdigheter og selvtillit.


Se webinaret


Lesetekst

Se etter en tekst som fanger barnets interesse (Nysgjerrig Per, Aftenposten Junior, Lasse og Majas detektivbyrå, Kaptein Supertruse, Gutta i trehuset).

  • Lese 3 ganger; lytte, lese i kor, lese selv (lesetrening)

  • Finne fram vanskelige ord, snakke om betydningen (språk/begrep)

  • Finne fram sammensatte ord (språk og begrep)

  • Stave/analyse - auditivt (fonologi)

  • 1 ord med 3 bokstaver

  • 1 ord med 4 bokstaver

  • 1 ord med 5 bokstaver

  • Sette sammen/syntese - auditivt (fonologi)

  • 1 ord med 3 bokstaver

  • 1 ord med 4 bokstaver

  • 1 ord med 5 bokstaver

  • Gjenfortelle teksten (minne)

Auditiv analyse (fonologi)

Ord med 3 bokstaver: det blir d - e - t

Ord med 4 bokstaver: lyst blir l - y - s - t, brøt blir b - r - ø - t

Ord med 5 bokstaver: fange blir f - a- n - g - e, bryte blir b - r - y - t - e

Visuell analyse

Kryssord med bilder (skriftlig)




Auditiv Syntese

Ord med 3 bokstaver:        j - e - g blir jeg            v - i - l blir vil


Ord med 4 bokstaver:        s - å - n - n blir sånn


Ord med 5 bokstaver:        a - l - d - r - i blir aldri


Lengre ord:                          p - u - s - l - e - t - e blir puslete


Syntese stavelser

  • Arbeid med stavelser auditiv og visuell

  • Klappe/telle stavelser (auditivt)

  • Skrive ord fra teksten på PC’en (i comic sans, stort skrift)

  • Skrive ut

  • Klippe opp

  • Sette sammen

(bruk gjerne taletast Sandefjordskolen)



Vanskelig ord

vern / verden

(bilde)

å verne, å beskytte (vernesko, verne regnskogen / jordkloden

loven / låven

(bilde)

forskrifter / fjøs eller bygning på gården til å lagre traktor

 

(homofoner, homonymer og synonymer)

Grammatikk

Å bryte loven:

Nå                        Han bryter loven 

Før i tid           Han brøt loven

Har skjedd          Han har brutt loven

En forbrytelse er en handling som ikke er lov

En forbryter er en person som har brutt loven

Analyse av sammensatte ord

blålibelle - blå / libelle

metallvannymfe - metall / vann / nymfe

(se her at den 3. n’en faller bort)


vannymfe - vann / nymfe


bråsnu - brå / snu


øyenstikker - øyen/stikker


innsjø - inn/sjø


Ord som ikke betyr noe spesielt 

Barn med dysleksi sliter ofte med å gjenkjenne korte ord som ikke betyr noe spesielt; som ikke er en ting eller en person. Det popper altså ikke opp et bilde av ordet i tankene. 

Eksempler:

å / og

lyst (det å ha gode følelser over å gjøre noe)

de / det

men (menn = flere voksne gutter)

er

en

Byggestein i ord

Ord som begynner på be-

Ord som begynner på av-

Ord som ender på -skap

Ord som ender på -lig

Legg til u- foran ordet så betyr det det motsatte


Lage ordliste, skriv ut, klipp opp og la barnet sortere / kategorisere ordene

Les tekst og finn fram til ordene med byggestein


Kort eller lang vokal, enkel/dobbel konsonant

gul - gull men - menn

tak - takk sete - sette

pen - penn bake - bakke


Lage ordliste og skrive setninger med ordene


Boktips: Hvordan fatte Norsk, Johnsen og Natås, Panta Forlag 2018

Skriving

  • /v/-lyden

  • /j/-lyden

  • /∫/-lyden (skj-)

  • /ç/-lyden (kj-)

  • /ŋ/-lyden

  • /e/, /æ/, /o/, /å/-lydene

  • stumme lyder

Mange fine øvelser i “Hvordan fatte Norsk” kan suppleres med spill fra Lydlek opplegget og minimale par


Skriving: Book Creator App

Lærer pålogging og elev pålogging med QR eller kode



Schubi sekvenskort

Skrive en historie:

Ole og Per er gamle naboer.


Per har et epletre som er vakkert som gull.


Noen av eplene faller ned i hagen til Ole.


Ole spiser eplene. Det liker ikke Per.


Han vil ha de deilige eplene for seg selv. 


Per prøver å dra treet vekk fra eiendommen til Ole med et tau.


Plutselig ryker tauet og alle eplene flyr gjennom lufta og lander i Ole sin hage. 


Homofoner

Ord med ulik skrivemåte, men uttales likt. Bruk gjerne bilder.


jul / hjul

har / hard

gjerne / hjerne

bønder / bønner

deig / deg


Homonymer

Ord som skrives likt men har forskjellig betydning


fyr - fyr faren - faren bar - bar

drive - drive finne - finne bygg - bygg

dør - dør kart - kart gift - gift


Finn bilder av homonymer for å øke begrepsforståelsen

Skriv setninger med homonymer for å øke forståelsen


Setninger med homonymer

Gutten skrev disse setningene selv i taletast

  • Dagen de ble gift døde mannen av gift.

  • Det var en Finne (Finske) som skulle prøve å finne en fiskefinne.

  • Når man kjører gokart trenger man ikke kart. Før bærene modner er de kart

  • Hvis jeg åpner feil dørdør jeg.....  

  • Du må huske å gjøre leksene før du får lov til å huske ute.

  • Jeg må krabbe som en krabbe.

  • Bygg er korn og bygg kan være et hus.

  • Jeg gikk inn i en bar for å drikke vann. Jeg bar noen bokser med flasker. Jeg ble så varm at jeg kunne ha bar overkropp.

  • Faren til barna var redd for faren for en tornado.


Synonymer

  • fjes, tryne, ansikt

  • fyr, kar, mann

  • le, fnise, flire

Skriv ned flere synonymer når du treffer på en under timen

Vi pleier å lage “logopedbok” og samler alle øvelser i boken


Ressurser

  • Bok - Hvordan fatte Norsk

  • Lydlek bilder og spill (fonologi)

  • Minimale par (fonologi)

  • Talende tastatur Sandefjordskolen

  • Book Creator app på PC

  • Kami app på PC

  • Jamboard (Google) for å lage tankekart

  • Nysgjerrigper.no

  • Story cubes

  • Schubi bildesekvenser

  • Språkverkstedet

Oppsummering

  • Lesetrening

  • Auditiv analyse i økende vanskelighetsgrad

  • Visuell analyse

  • Auditiv syntese - stavelser og lyder økende vanskegrad

  • Begrepsforståelse av ord som er nesten like

  • Sammensatte ord

  • Ord som ikke betyr noe spesielt

  • Byggestein i ord

  • Enkel eller dobbel konsonant

  • Skriving av ikke lydrette ord (som f.eks. /j/-lyden mm)

  • Homofoner, homonymer, synonymer

  • Lage fortellinger og bøker


Webinar: Spesifikke tiltak ift Dysleksi

I dette webinaret går vi gjennom en kasus, en gutt på 10 år med dysleksi. Irene forteller hvordan hun har lagt opp timene med gutten, hvilke ressurser hun har brukt og hvilke praktiske aktiviteter som har bidratt til økte ferdigheter og selvtillit.


Mer info her



Kommentarer