Nivåer i Spørsmål
Fagfolk i skoler og barnehager kommuniserer mye og med mange barn. God samhandling stimulerer språkutvikling og stimulerer barn til å tenke. God samhandling handler om å stille de riktige spørsmålene og svare riktig på reaksjonen til barnet/eleven. Dette praktiske kurset lærer deg hvordan du som voksen kan komme i gang med nye ferdigheter i samhandling for å øke barnets/elevens utvikling i språk, tale og kognisjon.
Abstraksjonsnivåer
1. å reagere på fremtredende informasjon (her og nå)
2. fokus på særegne kjennetegn
3. å omstrukturere og organisere
4. resonnement og refleksjon (der og da)
Målgruppe
Barn / elever med tankenivå mellom 3 - 8 år som har:- en abstrakt holdning / tenkning
- lite trang til å utforske
- vansker med å finne ord
Metodikkens mål
- å få grep på omgivelsen
- å få trygghet
- å få struktur
- å få egne observasjoner
- å få støtte
Metodikkens form
Samtale / dialog:- gjenkjenning / påvisning (konkret materiell)
- bruk av kontrast
- variasjon i spørsmål
- motorisk aktivitet
- persepsjonen av barnets hverdag
- bruk av materialer
Grunnleggende ferdigheter til (førskole)læreren
- å gi barn rom til å snakke (ved å lytte og ved å vente)
- evne til responsiv / forståelsesfull lytting
- evne til å stimulere kvaliteten av innholdet (ved å gjenta, og oppsummere)
- evne til å gi konstruktive tilbakemeldinger (implisitt tilbakemelding på språklig form og språklig innhold)
- evne til å skape et rikt språkmiljø ved å stille åpne spørsmål (og begrense antall spørsmål til et minimum)
- evne til responsiv / forståelsesfull lytting
- evne til å stimulere kvaliteten av innholdet (ved å gjenta, og oppsummere)
- evne til å gi konstruktive tilbakemeldinger (implisitt tilbakemelding på språklig form og språklig innhold)
- evne til å skape et rikt språkmiljø ved å stille åpne spørsmål (og begrense antall spørsmål til et minimum)
Lær mer om Dr. Marion Blank sine nivåer i spørsmål
I denne webinaren går vi gjennom Dr. Marion Blank sine nivåer i spørsmål. Dette praktiske kurset lærer deg hvordan du som voksen kan komme i gang med nye ferdigheter i samhandling for å øke barnets/elevens utvikling i språk, tale og kognisjon.
Kommentarer
Legg inn en kommentar