Dysfatisk Utvikling



En dysfatisk utvikling er en nevrologisk språk- og taleutviklingsforstyrrelse der barnet vanligvis forstår mye mer enn det kan uttrykke selv. Selvfølgelig varierer alvorlighetsgraden, og bildet påvirkes sterkt av alderen. Dysfatisk utvikling forekommer relativt ofte, og selv de alvorlige formene er ikke sjeldne. I Nederland kalles denne tilstanden for en (spesifikk) språkutviklingsforstyrrelse ((S)-TOS). I engelskspråklig litteratur kalles det (specific) developmental language disorder (DLD), tidligere kalt specific language impairment (SLI) eller developmental dysphasia. I DSM-5 brukes termen Developmental Language Disorder (DLD) (språkforstyrrelse).

Viktige kjennetegn ved en dysfatisk utvikling inkluderer:

  • Forståelsen av språket, eller i det minste den nonverbale forståelsen, er klart på et høyere nivå enn barnets ekspressive språk.
  • Dialogspråk er vanskeligere enn spontan tale på grunn av problemer med å følge instruksjoner.
  • Det er ofte store problemer med flyt, spesielt på grunn av vanskeligheter med å finne ord og vanskeligheter med å knytte elementer i en historie sammen (liaison des idées eller discourse cohesion). For eksempel kan fortellingen om en hendelse gå svært vanskelig.

Vanligvis er det problemer med setningsstruktur og ordform.

I tillegg til dysfatisk utvikling forekommer ofte andre utviklingsforstyrrelser som komplekse motoriske problemer (dyspraksi DCD), autismespekterforstyrrelser (ASS) og oppmerksomhetsforstyrrelser (ADHD). Tale- og språkforstyrrelsen kan i seg selv skape vanskeligheter med kontakt og oppmerksomhet, og eventuelle tilleggsproblemer kan også forverres. Manglende evne til å snakke på riktig alderstrinn vil naturligvis også ha en hemmende effekt på den følelsesmessige og intellektuelle utviklingen.

Undersøkelse og behandling krever en integrert, tverrfaglig tilnærming basert på en klar forståelse av språk- og taleutvikling. Tidlig gjenkjennelse og behandling er nødvendig for å kunne gripe inn i den mest følsomme perioden av språk- og taleutviklingen og de underliggende hjerneutviklingsprosessene. Dette er også viktig for å forebygge sekundære lærings- og atferdsproblemer.

Kilde: stiftelse for dysfatisk utvikling Nederland https://www.dysphasia.org/dysfatische-ontwikkeling/

 

Kommentarer